Seyster College
Seyster College

WAT IS PRAKTIJKONDERWIJS

Het Seyster College is een school voor praktijkonderwijs. Op onze school zitten jongeren van 12 tot 18 jaar waarbij een praktische manier van leren beter past dan een theoretische aanpak. Veel jongeren hebben daarbij extra zorg en begeleiding nodig. Waar mogelijk bieden wij ze dat. Wij helpen ze om zichzelf te ontwikkelen, zodat ze straks, als ze van school komen, hun plek in de samenleving kunnen vinden.

Onze school is klein en overzichtelijk. Leerlingen en ouders voelen zich er snel thuis. En we zijn duidelijk. Dat is belangrijk, omdat we merken dat het helpt om onze leerlingen een prettige schooltijd te geven.

Dhr. A.A. Reinders, MSc Bovenschools directeur

MISSIE VAN HET SEYSTER COLLEGE

Seyster College stelt zich tot doel om alle jongeren binnen de regio Zeist met een branche-erkenning toe te leiden naar een betaalde arbeidsplaats. Daarmee wordt de maatschappelijke positie van al deze jongeren voor volwaardige participatie in de maatschappij in principe geborgd.

Seyster College vervult een spilfunctie waar het gaat om onderwijs en transitie naar arbeid. Seyster College doet dit in samenwerking met betrokken partijen in de transitiefase, zoals werkgevers, gemeente, UWV, onderwijs en Jeugdzorg.

Visie
Alle jongeren die verder weg staan van de arbeidsmarkt hebben talen­ten en competenties. Al deze jongeren hebben een markt­waar­de. Ze hebben het recht om volwaardig deel te nemen aan de maatschappij met arbeid!

Motto
Het motto van de school is: ‘Iedere jongere een volwaardige baan!
Voor alle verdere informatie verwijzen we u graag naar de schoolgids.

Seyster College

THEORIE, PRAKTIJK EN CREATIVITEIT

Op onze school krijgen de leerlingen vooral praktijkvakken. Dat is in de eerste twee jaar bijvoorbeeld: koken, techniek met hout en metaal, tuin, de huishouding en werken met textiel.
In de laatste jaren is dat bijvoorbeeld: groen, houtbewerking, zorg en welzijn, installatietechniek en fietstechniek.

Naast de praktische vakken krijgen de leerlingen theorievakken, zoals rekenen, Nederlandse en Engelse taal, geschiedenis, biologie, burgerschap, vrije tijd en ict.

Wat de leerlingen in de theorievakken leren, kunnen ze meteen gebruiken in de praktijk. Door bijvoorbeeld te leren hoe ze om moeten gaan met geld, leren ze automatisch rekenen. De theorievakken zijn dus vooral praktisch opgezet.

Daarnaast krijgen de leerlingen nog vakken als tekenen, handvaardigheid en expressie. In die vakken kunnen ze hun creativiteit kwijt. Wij vinden deze vakken erg belangrijk voor de leerlingen. Door de creatieve vakken ontdekken ze wat ze in hun vrije tijd graag doen. Dat helpt ze om ook de tijd buiten school op een prettige manier in te vullen.

Vanzelfsprekend hebben de leerlingen elke week ook sport/gymnastiek.

ENTREEOPLEIDING

Vanaf 1 augustus 2016 gaan wij op het Seyster college de Entree Opleiding aanbieden i.s.m. ROC Midden Nederland.

De Entree Opleiding is bestemd voor:

  • Leerlingen die op 1 augustus 2016 16 jaar zijn
  • Leerlingen die de potentie hebben om 1F te halen voor nederlands en rekenen
  • Leerlingen die voldoende studievaardigheden hebben (gemotiveerd zijn, zelfstandigheid tonen)

Wij gaan de volgende profielen aanbieden:

  • Assistent Dienstverlening en Zorg
  • Assistent horeca, voeding of voedingsindustrie
  • Assistent Verkoop/retail
  • Assistent installatie en constructie techniek
  • I.s.m. het Wellant college een opleiding Groen, die afgesloten wordt met een VHG certificaat van de branchevereniging voor hoveniers.

Aan het einde van de opleiding hebben de leerlingen:

  • Niveau 1 Arbeidsmarkt (geen voldoende voor Nederlands)

Of

  • Niveau 1 Doorstroom (voldoende voor Nederlands)

Seyster CollegeWAARDE VAN HET DIPLOMA

Niveau 1 Arbeidsmarkt houdt in:

  • Dat de leerling geen recht heeft op doorstroom naar niveau 2
  • Leerlingen dienen uit te stromen naar de arbeidsmarkt en kunnen dus niet verder leren bij het ROC

Niveau 1 Doorstroom geeft recht om te starten op niveau 2 bij het ROC.

Wat is het voordeel om de Entree Opleiding te volgen bij het Seyster College:

  • Vertrouwde docenten met aandacht en begeleiding die men op het praktijkonderwijs gewend is
  • Aandacht voor stagebegeleiding en arbeidstoeleiding, 30 uur per leerling per jaar.

Bij het ROC is dit slechts 3 uur per leerling per jaar.

  • Toeleiding naar Arbeid met de daartoe voorhanden zijnde faciliteiten van gemeente en het UWV
  • Twee jaar nazorg verplichting na het verlaten van de school. ROC heeft dit niet.
Seyster College

UITSTROOM EN NAZORG

UITSTROOM
Ieder schooljaar verlaten leerlingen aan het eind van hun schoolloopbaan onze school.

In schooljaar 2015-2016 stroomden leerlingen van het Seyster College uit naar de volgende plaatsen:

  • Werk (2)
  • Werken en Leren (BBL) (11)
  • Werken onder begeleiding (5)
  • Leren (BOL) (15)
  • Dagbesteding (2)
  • VSO (2)
  • Verhuizing (1)

 

NAZORG
Alle jaren zijn doorlopen en de stages zijn met succes afgerond. Dan krijgt de leerling zijn getuigschrift. Dit is het bewijs dat de leerling klaar is om de volgende stap te maken. Ons doel is om leerlingen zoveel mogelijk te begeleiden naar werk, een vervolgopleiding of een andere vorm van dagbesteding. Wat de leerling na de schoolperiode gaat doen, is afhankelijk van zijn persoonlijke situatie.

Er zijn verschillende mogelijkheden:

  • Werken bij een bedrijf of instantie;
  • Werken bij een bedrijf of instantie met een leerovereenkomst en een traject dat de leerling begeleidt naar werk (een zogenoemde beroepsbegeleidende leerweg (BBL));
  • Werken onder begeleiding of als dagbesteding;
  • Een vervolgopleiding bij een MBO (BOL)

La'Loupe & Spinneman webdesign